عرف پرداخت در پیش خرید آپارتمان چقدر است؟

content
خلاصه محتوا:
5/5
در پیش‌خرید آپارتمان، عرف پرداخت به شیوه‌ای انجام می‌شود که طرفین بر آن توافق داشته باشند. مبلغ بیعانه معمولا 25 تا 35 درصد از مبلغ کل آپارتمان است، اما ممکن است به 40 تا 50 درصد نیز برسد. در گذشته، معاملات اغلب به صورت نقدی یا با استفاده از چک شخصی انجام می‌شد، اما امروزه شیوه‌های امنیتی بیشتری برای پرداخت در پیش‌خرید آپارتمان وجود دارد. برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید تا انتهای مقاله با ما همراه باشید.

فرتاک Wiki

زمان مطالعه: 5 دقیقه

زمان مطالعه: 5 دقیقه

از آنجاییکه معاملات ملک دارای پیچیدگی‌های خاصی است، مشکلات زیادی ممکن است در صورت عدم اطلاع کافی در این زمینه برای افراد به وجود بیاید. از این رو جهت جلوگیری از ایجاد مشکل، بهتر است با قوانین این حوزه آشنایی داشته باشید.

عرف پرداخت در پیش‌خرید آپارتمان مسئله‌ای است که اغلب خریداران به منظور عقد قرارداد پیش‌خرید پیگیر آن هستند. به همین دلیل در این مقاله که توسط کارشناسان تعاونی فرتاک گردآوری شده است،  به بررسی این موضوع پرداختیم تا بتوانیم به شما عزیزان در این زمینه راهنمایی‌های لازم ارائه کنیم.

اگر تمایل به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه عرف پرداخت آپارتمان‌های وام‌دار، عوامل موثر بر تعیین شیوه پرداخت، بهترین روش پرداخت و… دارید، می‌توانید تا انتهای این مقاله ما را همراهی نمایید.

عرف پرداخت در پیش‌خرید آپارتمان چقدر است؟

عرف پرداخت در پیش‌خرید آپارتمان چقدر است؟

یکی از موارد مهم در قوانین خرید و فروش، عرف پرداخت در پیش‌خرید آپارتمان است. در ایران قانون خاصی برای این مسئله وجود ندارد. به همین دلیل این بخش از معاملات به شیوه‌ای انجام می‌شود که طرفین بر آن توافق داشته باشند.

عرف پرداخت در پیش‌خرید آپارتمان به این شکل است که بعد از انجام توافق، طرفین به بنگاه مراجعه می‌کنند و قولنامه یا مبایعه‌نامه را تنظیم می‌کنند. در این شرایط مبلغی با عنوان بیعانه پرداخت می‌شود که با توجه به توافق می‌‌تواند متغیر باشد.

معمولا 25 تا 35 درصد از مبلغ کل آپارتمان به عنوان بیعانه در نظر گرفته می‌شود. البته بسته به شرایط این مبلغ ممکن است به 40 تا 50 درصد نیز برسد. در پیش‌خرید آپارتمان با توجه به نوع قرارداد، مفاد و شرایط، مبلغ قابل پرداخت دارای تفاوت است.  

در سال‌های گذشته اغلب به صورت نقدی معاملات انجام می‌شدند و یا از چک‌های شخصی استفاده می‌کردند. پس از کاهش ارزش پول، پرداخت نقدی دشوارتر شد و بهره‌بردن از چک نیز دارای ریسک بود، زیرا احتمال خالی بودن حساب وجود داشت.

شیوه‌هایی که امروزه برای عرف پرداخت در پیش‌خرید آپارتمان صورت می‌گیرد دارای تفاوت است و نسبت به روش‌های قدیمی امنیت بیشتری دارد.

تاثیر نوع قرارداد در عرف پرداخت پیش‌خرید آپارتمان

عرف پرداخت در پیش‌خرید آپارتمان با توجه به انواع قراردادها متفاوت است. این قراردادها براساس زمان تحویل و نوع پرداخت به 3 دسته تقسیم می‌شوند. این 3 دسته به شرح زیر هستند:

قرارداد قطعی

در این قراردادها توافق می‌شود که تمام مبلغ آپارتمان، یکجا پرداخت شود. از این رو عرف پرداخت در پیش‌خرید آپارتمان، صد درصد هزینه در یک قسط است.

این نوع قرارداد زمانی از طرف پیش‌فروشنده امضا می‌شود و انجام می‌گیرد که بداند ملک پس از چند ماه تکمیل می‌شود. زیرا در صورت افزایش زمان، با ریسک افزایش تورم و هزینه‌های ساخت روبرو می‌شود.

قرارداد علی‌الحساب

در این قرارداد هزینه آپارتمان در قسط‌های مختلف، طی مدت زمان معین باید پرداخت شود. مبلغ اقساط، زمان پرداخت و… نیز باید به طور کامل و براساس فاکتورهای موثر بر قیمت، بنا به توافق طرفین پرداخت شود.

قرارداد ترکیبی

این قرارداد همانطور که از اسم آن مشخص است، ترکیبی از قراردادهای قطعی و علی‌الحساب می‌باشد. در این قرارداد ابتدا درصدی از مبلغ کل پرداخت شده و درصد باقیمانده به صورت علی‌الحساب پرداخت می‌شود.

در این قرارداد شخص فروشنده در برابر درصد قطعی حق افزایش هزینه را ندارد، اما اقساط قابل تغییر می‌باشند.

بهترین عرف پرداخت در پیش‌خرید آپارتمان

معمولا تعیین روش پرداخت در قرارداد پیش‌خرید آپارتمان با توجه به شرایط و مفاد می‌تواند متغیر باشد. البته یکی از روش‌های پرداخت محبوب، پرداخت طبق اقدامات پیش‌فروشنده طی اجرای قرارداد است.

در این شیوه انجام پروژه طبق مراحل ساخت زمان‌بندی می‌شود و طی این مراحل با توجه به تعهدات، اقساط پرداخت می‌شود.

به عنوان مثال: درصدی از مبلغ در مرحله دریافت مجوز ساخت پرداخت می‌‍شود و مابقی نیز طی مراحل مختلف ساخت پرداخت می‌شوند.

روش‌های پرداخت پول در پیش‌خرید آپارتمان

عرف پرداخت در پیش‌خرید آپارتمان چقدر است؟

شیوه پرداخت پول همانطور که اشاره کردیم به توافقات طرفین بستگی دارد. البته اغلب این امر با استفاده از چک انجام می‌گیرد. می‌دانید که چک دارای انواع مختلفی است. در این بخش به بررسی تمام روش‌های پرداخت و انواع چک‌ها نیز می‌پردازیم:

چک عادی

بهره‌بردن از چک عادی(شخصی) اعتباری ندارد و اعتبار این چک‌ها از صاحب حساب است. اگر این چک‌ها بنا به هر دلیلی پاس نشوند، موجب ایجاد مشکلات زیادی می‌شوند.

همچنین برگشت زدن چک و اقدام کردن از طریق قانون نیازمند زمان بسیاری است و حتی ممکن است در نهایت چیزی عاید شما نشود. به همین جهت استفاده از چک شخصی توصیه نمی‌شود.

چک بانکی تضمین شده

این چک که با عنوان چک رمزدار نیز شناخته شده است، توسط یک بانک صادر شده و بانک پرداخت آن را ضمانت می‌کند. به همین دلیل تفاوتی با پول نقد ندارد. حتی فوت شدن و یا ورشکست شدن صاحب چک نیز تاثیری در پرداخت مبلغ ندارد.

چک بین بانکی تضمین شده

این چک به اسم شخص و شماره حساب طرف معامله صادر می‌شود و تضمین پرداخت آن بر عهده بانک می‌باشد. از این رو فقط شخص دریافت‌کننده چک می‌تواند مبلغ را دریافت کند.

این چک قابلیت دریافت نقدی ندارد و به حساب واریز می‌شود. استفاده از این چک مشکلاتی دارد که یکی از این مشکلات این است که در صورت فسخ معامله، خریدار باید چک را به حساب بخواباند و مبلغ را به فروشنده پس دهد. پس اگر خریدار بخواهد می‌تواند موجب ایجاد دردسر شود.

انتقال از طریق دستگاه POS

در این حالت مبلغ با استفاده از دستگاه موجود در بنگاه پرداخت شده و بنگاه تضمین می‌کند مبلغ را به فروشنده منتقل کند.

در نهایت بهتر است، بدانید که این روش‌ها ممکن است ریسک داشته باشند. اما استفاده از چک تضمین شده می‌تواند، خیال شما را از بابت پرداخت پول راحت کند.

بررسی عرف پرداخت در پیش‌خرید آپارتمان

بررسی عرف پرداخت در پیش‌خرید آپارتمان

عرف پرداخت در پیش‌خرید آپارتمان به این صورت است که در ابتدا طرفین به بنگاه مراجعه می‌کنند و بین آن‌ها مبایعه نامه تنظیم می‌شود. در این شرایط مبلغی باید به عنوان بیعانه پرداخت شود که اغلب براساس توافق طرفین تعیین می‌شود.

در مرحله دوم، بخش دوم پول پس از تحویل کلید به خریدار پرداخت می‌شود. این مرحله باید از قبل تعیین شود. مرحله سوم نیز زمانی است که سند به نام خریدار شود و بخش سوم نیز پرداخت می‌شود. این مراحل می‌تواند براساس توافق طرفین و  همچنین نوع قرارداد نیز متفاوت باشد.

 چه عواملی بر عرف پرداخت در پیش‌خرید آپارتمان تاثیرگذار  هستند؟

عوامل مختلفی بر تعیین روش پرداخت موثر هستند. برخی از این عوامل به شرح زیر می‌باشند:

  • زمان تحویل آپارتمان
  • میزان سرمایه خریدار
  • برنامه تعیین شده
  • پیش‌بینی شرایط اقتصادی طی اجرای قرارداد

بررسی تمام عوامل می‌تواند به شما کمک کند تا بهترین روش را برای پرداخت انتخاب نمایید.

عرف پرداخت در پیش‌خرید آپارتمان‌های وام‌دار

عرف پرداخت در پیش‌خرید آپارتمان‌های وام‌دار

روش پرداخت در پیش‌خرید آپارتمان‌های وام‌دار نسبت به دیگر آپارتمان‌ها دارای تفاوت است.

ملک‌هایی که وام دارند به این معنی است که برای خرید آن‌ها وام دریافت شده است و فروشنده تمایل دارد آن را قبل از تسویه کامل وام به فروش برساند. اما از آنجایی‌که برای خرید آپارتمان وام دریافت شده است، سند آن در گرو بانک می‌باشد و قابل انتقال به غیر نیست.

به منظور فروش این آپارتمان‌ها می‌توانید یا به صورت قولنامه‌ای فروش را انجام دهید و یا اینکه تمام مبلغ وام را پرداخت نمایید و سند را آزاد کنید.

البته شیوه دوم برای فروشنده به صرفه نیست. در این شرایط می‌توانید، مبلغ باقیمانده وام را به خریدار منتقل کنید. در این شرایط خریدار مبلغی را به فروشنده پرداخت می‌کند و مابقی را نیز به صورت اقساط بانک می‌پردازد.

البته توجه داشته باشید که حین انتقال وام باید بین 1 تا 10 درصد از مبلغ کل آن پرداخت شود که از کل وام کسر می‌شود.

از این رو به منظور پیش‌خرید آپارتمان باید طبق توافقات دوطرفه قولنامه را به امضا برسانید.

جهت کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با تیم پشتیبانی تعاونی فرتاک در ارتباط باشید. همچنین می‌توانید فرم تماس موجود در انتهای صفحه را تکمیل نمایید تا مشاورین ما با شما تماس بگیرند.

امتیاز کاربران:

5/5

فهرست مطالب

یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره تماس‌های ما

از ساعت 8:00 الی 18:00
روز سال ۲۴*۳۶۰ ساعت روز در
  • 021-46127729
  • 021-46147943
  • 021-46147967
  • 021-46147907
  • 021-46147885
همیشه در دسترس