تعرفه کمیسیون املاک

content
خلاصه محتوا:
5/5

فرتاک Wiki

زمان مطالعه: 3 دقیقه

زمان مطالعه: 3 دقیقه

مشاورین املاک در ازای خدماتی که ارائه می‌دهند مبلغ کمیسیونی دریافت می‌کنند که این مبلغ معمولاً برای هرسال متفاوت است و توسط اتحادیه صنف مشاورین املاک مشخص می‌شود. این کمیسیون بابت هزینه تبلیغات و مذاکراتی است که مشاورین املاک در مورد ملک انجام می‌دهند.

تعرفه کمیسیون املاک برای خرید و فروش و رهن و اجاره بر اساس ارزش ملک معامله شده متفاوت است و نرخ آن با توجه به فرمول خاصی محاسبه می‌شود. پرداخت کمیسیون جزو مفاد قانون معاملاتی کشور است و باید پرداخت تعرفه کمیسیون در موقع عقد قرارداد توسط طرفین قرارداد انجام شود. در این مقاله گروه تحریریه فرتاک به نرخ کمیسیون املاک در معاملات اجاره و خرید و فروش می‌پردازد و به طور جامع و کامل آن را بررسی می‌کند.

تعرفه کمیسیون املاک ۱۴۰۲

تعرفه کمیسیون املاک ۱۴۰۲

در تمام معاملات ملکی اعم از اجاره یا فروش باید حق الزحمه املاک طبق فرمول تعیین شده آن توسط فروشنده و خریدار پرداخت شود.

کمیسیون املاک در اصل دستمزد و اجرت بنگاهی است که واسطه خرید و فروش یا رهن و اجاره ملک شده است و معمولاً به صورت درصدی و کارمزدی محاسبه می‌شود. مشاورین املاک نقش واسطه و راهنما را در معاملات ملکی ایفا می‌کنند و در ازای این خدمات مبلغی به عنوان کمیسیون از طرفین معامله دریافت می‌کنند.

این کارمزد بر اساس مصوبه اتحادیه صنف مشاورین املاک با فرمول خاصی محاسبه می‌شود. تعرفه کمیسیون املاک و محاسبه آن برای معاملات اجاره و فروش متفاوت است و در تمام معاملات ملکی برای مشاورین املاک در نظر گرفته می‌شود.

نرخ کمیسیون خرید و فروش ملک در سال ۱۴۰۲

همانطور که ذکر شد کمیسیون فروش ملک، مبلغی است که در ازای خرید و فروش ملک به مشاور املاک تعلق می‌گیرد و برای معاملات خرید و فروش ملک به صورت درصدی انجام می‌شود.

بر اساس قانون مصوب، اگر ارزش ملک معامله شده تا مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان باشد، فروشنده و خریدار هرکدام باید ۰.۵ درصد از ارزش ملک را به عنوان حق کمیسیون بپردازند.

اگر ارزش ملک معامله شده بیشتر از ۵۰۰ میلیون تومان باشد، طرفین قرارداد موظف به پرداخت ۰.۲۵ درصد از قیمت ملک به اضافه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده هستند.

 نحوه محاسبه کمیسیون اجاره در سال۱۴۰۲

حق الزحمه مشاورین املاک برای معامله‌های رهن و اجاره در سال ۱۴۰۲ نیز بر اساس ارزش ملک و اجاره‌ای که برای ملک تعیین می‌شود، محاسبه می‌شود.

حق کمیسیون املاک برای قراردادهای رهن و اجاره ۲۵ درصد از مبلغ اجاره بهای ماهیانه است. در حالتی که مبلغی بابت رهن و مبلغی بابت اجاره ماهیانه گرفته می‌شود باید ابتدا مبلغ رهن را به اجاره تبدیل کنید و این عدد را با مبلغ اجاره ماهانه جمع کنید. ۰.۲۵ درصد مبلغ بالا به اضافه ۹ درصد مالیات بر ارزش افزوده به عنوان کمیسیون مشاور املاک است که هرکدام از طرفین قرارداد باید به عنوان کمیسیون بپردازند.

  تعرفه کمیسیون مشارکت در ساخت

در معاملات مشارکت در ساخت، معمولاً میزان کمیسیون توافقی است و مبلغی بین مشاور املاک و طرفین قرارداد توافق می‌شود اما گاهی هم، حق کمیسیون املاک فقط از سازنده گرفته می‌شود چرا که معمولاً سازنده سود قابل توجهی می‌برد و کل هزینه‌های ساخت با سازنده است.

گاهی هم درصد کمی از کمیسیون مشارکت در ساخت را مالک می‌پردازد اما به طور کلی در اکثر مواقع حق الزحمه مشاور املاک در قراردادهای مشارکت در ساخت توافقی است.

حق کمیسیون و فسخ قرارداد

حق کمیسیون و فسخ قرارداد

در هر معامله‌ای امکان فسخ قرارداد وجود دارد. پس از فسخ معامله به هر دلیلی، طبق قانون باید کمیسیون مشاور املاک، پرداخت گردد، چرا که حق کمیسیون در ازای خدماتی است که مشاور املاک بابت عقد قرارداد کشیده است.

به نکته‌ای که در این قسمت باید توجه شود این است که طرف قراردادی که معامله را فسخ کرده است باید سهم کمیسیون طرف دوم را نیز به املاک پرداخت کند. تنها در صورتی که عامل فسخ قرارداد مشاور املاک باشد یا اطلاعات نادرست در باب قرارداد داده باشد، کمیسیون به مشاور املاک تعلق نمی‌گیرد.

کمیسیون به دلیل واسطه گری میان خریدار و فروشنده دریافت می‌شود. میزان نرخ حق کمیسیون فروش به ویژه در مورد معامله اراضی فاقد سند ممکن است بیشتر باشد.

نتیجه گیری فرتاک در مورد تعرفه کمیسیون املاک 1402

کمیسیون و حق الزحمه مشاور املاک حق قانونی، عرفی و صنفی مشاوراملاک است و طرفین معامله موظف هستند بلافاصله بعد از عقد قرارداد به صورت نقد آن را به دفتر مشاور املاک پرداخت کنند. معمولاً هر ساله نرخ کمیسیون مربوط به آن سال توسط اتحادیه صنف مشاورین املاک مشخص می‌شود و برای هر قرارداد با توجه به شرایط و ارزش ملک معامله شده قابل محاسبه است.

امتیاز کاربران:

5/5

فهرست مطالب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شماره تماس‌های ما

از ساعت 8:00 الی 18:00
روز سال ۲۴*۳۶۰ ساعت روز در
  • 021-46127729
  • 021-46147943
  • 021-46147967
  • 021-46147907
  • 021-46147885
همیشه در دسترس